ΙΓ΄
Ματθαίου (Ματθ. κα΄ 33-43)
33 Ἄλλην παραβολὴν
ἀκούσατε. ἄνθρωπός τις ἦν οἰκοδεσπότης, ὅστις
ἐφύτευσεν ἀμπελῶνα καὶ φραγμὸν αὐτῷ περιέθηκε καὶ
ὤρυξεν ἐν αὐτῷ ληνὸν καὶ ᾠκοδόμησε πύργον, καὶ
ἐξέδοτο αὐτὸν γεωργοῖς καὶ ἀπεδήμησεν. 34 ὅτε δὲ
ἤγγισεν ὁ καιρὸς τῶν καρπῶν, ἀπέστειλε τοὺς δούλους
αὐτοῦ πρὸς τοὺς γεωργοὺς λαβεῖν τοὺς καρποὺς
αὐτοῦ. 35 καὶ λαβόντες οἱ γεωργοὶ τοὺς δούλους
αὐτοῦ ὃν μὲν ἔδειραν, ὃν δὲ ἀπέκτειναν, ὃν δὲ
ἐλιθοβόλησαν. 36 πάλιν ἀπέστειλεν ἄλλους δούλους
πλείονας τῶν πρώτων, καὶ ἐποίησαν αὐτοῖς ὡσαύτως. 37
ὕστερον δὲ ἀπέστειλε πρὸς αὐτοὺς τὸν υἱὸν αὐτοῦ
λέγων· ἐντραπήσονται τὸν υἱόν μου. 38 οἱ δὲ γεωργοὶ
ἰδόντες τὸν υἱὸν εἶπον ἐν ἑαυτοῖς· οὗτός ἐστιν ὁ
κληρονόμος· δεῦτε ἀποκτείνωμεν αὐτὸν καὶ κατάσχωμεν
τὴν κληρονομίαν αὐτοῦ. 39 καὶ λαβόντες αὐτὸν
ἐξέβαλον ἔξω τοῦ ἀμπελῶνος καὶ ἀπέκτειναν. 40
ὅταν οὖν ἔλθῃ ὁ κύριος τοῦ ἀμπελῶνος, τί ποιήσει
τοῖς γεωργοῖς ἐκείνοις; 41 λέγουσιν αὐτῷ· κακοὺς
κακῶς ἀπολέσει αὐτούς, καὶ τὸν ἀμπελῶνα
ἐκδώσεται ἄλλοις γεωργοῖς, οἵτινες ἀποδώσουσιν
αὐτῷ τοὺς καρποὺς ἐν τοῖς καιροῖς αὐτῶν. 42
λέγει αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· οὐδέποτε ἀνέγνωτε ἐν ταῖς
γραφαῖς, λίθον ὃν ἀπεδοκίμασαν οἱ οἰκοδομοῦντες,
οὗτος ἐγενήθη εἰς κεφαλὴν γωνίας· παρὰ Κυρίου
ἐγένετο αὕτη, καὶ ἔστι θαυμαστὴ ἐν ὀφθαλμοῖς
ἡμῶν; 43 διὰ τοῦτο λέγω ὑμῖν ὅτι ἀρθήσεται ἀφ᾿
ὑμῶν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ καὶ δοθήσεται ἔθνει
ποιοῦντι τοὺς καρποὺς αὐτῆς.
Στη σημερινή Ευαγγελική περικοπή ο Κύριός μας
παρομοιάζει τη Βασιλεία του Θεού με αμπελώνα, τον
οποίο ο οικοδεσπότης εμπιστεύεται σε άξιους γεωργούς
για να τον καλλιεργήσουν. Όταν όμως έφτασε ο καιρός
της συγκομιδής οι γεωργοί εκείνοι όχι μόνο δεν
απέδωσαν τους καρπούς, αλλά έδιωξαν κακήν κακώς τους
δούλους που έστειλε ο κύριος του αμπελώνα για να
συλλέξουν τη σοδειά. Και όταν τελικά έστειλε τον ίδιο
του το γιο, οι γεωργοί εκείνοι τον σκότωσαν, θέλοντας
να σφετεριστούν την περιουσία του κυρίου τους.
Στη συνέχεια ο Χριστός ρωτάει τους Γραμματείς και τους
Φαρισαίους τί θα πρέπει να πράξει ο οικοδεσπότης της
παραβολής, κι εκείνοι αποκρίνονται ότι θα πρέπει να
τους τιμωρήσει με θάνατο και να δώσει τον αμπελώνα σε
άλλους γεωργούς. Και ο Ιησούς, επισφραγίζοντας την
κρίση τους, επιβεβαιώνει ότι ο Θεός θα εμπιστευτεί τη
Βασιλεία Του σε εκείνο το έθνος που θα εργάζεται τις
εντολές του Θεού και θα αποδίδει τους καρπούς των
έργων του.
Με την παραβολή αυτή ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός θέλει
να τονίσει καταρχάς ότι το «έθνος άγιον» ή
αλλιώς ο «λαός του Θεού» δεν είναι απλά εκείνοι οι
άνθρωποι που διάλεξε ή διαλέγει ο Θεός, αλλά εκείνοι
που εργάζονται τίμια τη διδασκαλία και τις εντολές
που τους εμπιστεύεται.
Στην Παλαιά Διαθήκη ο Θεός επέλεξε τον λαό του Ισραήλ
να Τον υπηρετήσει, οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι όμως
καλλιέργησαν στο λαό την πεποίθηση ότι η Βασιλεία του
Θεού τούς ανήκει δικαιωματικά, επειδή απλά ήταν
απόγονοι των Πατριαρχών, του Αβραάμ, του Ισαάκ και του
Ιακώβ. Αυτή τους η αλαζονεία τούς οδήγησε διαχρονικά
όχι μόνο να μην υπακούσουν στους απεσταλμένους του
Θεού, τους Προφήτες, τους Κριτές και τους Δίκαιους της
Παλαιάς Διαθήκης, αλλά και να τους εξορίσουν και
θανατώσουν. Και βέβαια, όταν ο Θεός απέστειλε τον Υιό
αυτού, του επεφύλαξαν το Πάθος και τον σταυρικό
θάνατο.
Για το λόγο αυτό ο Χριστός τονίζει ότι για
τον Θεό δεν μετρούν τα φυλετικά κριτήρια, δεν ανήκει
δηλαδή κανείς στο «έθνος το άγιον» εξαιτίας της
καταγωγής του. Θα μας πει μάλιστα ότι
μητέρα Του και αδελφούς Του θεωρεί εκείνους που ακούν
και εφαρμόζουν στη ζωή τους τον λόγο του Θεού.
Και τούτο γιατί ο Θεός δεν είναι προσωπολήπτης, δεν
κάνει δηλαδή διακρίσεις αλλά αγαπά εξίσου όλους τους
ανθρώπους και επιθυμεί όλοι να γνωρίσουν την αλήθεια
και να σωθούν.
Αν ο Θεός επέλεξε τον λαό του Ισραήλ ως
«περιούσιο λαό» Του, στην πραγματικότητα τον
προσκάλεσε να γίνει λαός του Θεού, να γίνει
το παράδειγμα για τους άλλους λαούς και με τον τρόπο
αυτό να ελκύσει ολόκληρη την ανθρωπότητα στην γνώση
της αληθείας του Θεού.
Οι Ισραηλίτες όμως θεώρησαν την πρόσκληση αυτή ως
κεκτημένο τους δικαίωμα, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μη
γίνουν πρότυπο πιστού έθνους, αλλά να ζηλέψουν και να
υιοθετήσουν οι ίδιοι τις συνήθειες των άλλων εθνών,
την σκληρότητά τους, τα έθιμά τους, ενίοτε και τους
θεούς τους. Ο Χριστός με το σωτήριο έργο Του και με τη
διδασκαλία Του προσκαλεί κάθε άνθρωπο, ανεξαρτήτως
καταγωγής, να γίνει μέλος του άγιου έθνους των
χριστιανών.
Στη βασιλεία Του δεν έχουν θέση εκείνοι που
απλά έτυχε να έχουν βαπτιστεί χριστιανοί, αλλά
εκείνοι που εργάζονται την μία και μοναδική εντολή
της Αγάπης που ο ίδιος δίδαξε και εφάρμοσε με την
σταυρική θυσία Του και την Ανάστασή Του. Η σημερινή
παραβολή απευθύνεται επομένως και σε όλους εμάς
που θέλουμε να είμαστε και να λεγόμαστε παιδιά Του και
μέλη του ενός σώματος της Εκκλησίας.
Το χρέος μας και το έργο μας είναι
απλό και συνίσταται σε δύο άξονες.
Ο πρώτος είναι να γνωρίζουμε την Αλήθεια,
να μελετάμε δηλαδή το Ευαγγέλιο και να αναζητούμε στον
λόγο του Θεού τις απαντήσεις για την ζωή μας, για την
ύπαρξή μας, για το σκοπό που ζούμε και κινούμαστε
επάνω στη γη, για τη σχέση μας τόσο με τους
συνανθρώπους μας όσο και με τον ίδιο το Θεό.
Και ο δεύτερος είναι να εργαζόμαστε τον
πνευματικό αμπελώνα του Κυρίου και να αποδίδουμε
τους καρπούς του, που σημαίνει να
εφαρμόζουμε το Ευαγγέλιο στη ζωή μας με τέτοιο τρόπο
που να μεταμορφώνει την προσωπικότητά μας και να
αντανακλά στους ανθρώπους γύρω μας. Συχνά ως άνθρωποι
παρασυρόμαστε και τείνουμε να υιοθετούμε πρότυπα και
συμπεριφορές άλλων ανθρώπων, που κινούνται έξω από την
κατά Θεόν ζωή. Ο Χριστός σήμερα μάς προσκαλεί και μάς
υπενθυμίζει ποιός είναι ο δικός μας ρόλος ως παιδιά
Του και αδέλφια Του: να γίνουμε εμείς το
πρότυπο και το φως του κόσμου, και να ζηλεύουμε όχι
τα επίγεια, αλλά τα επουράνια, ως γνήσια τέκνα Του
και συγκληρονόμοι της Βασιλείας Του.
|