.δ.
.ΠΝΕΥΜ.ΛΟΓΟΙ
- ΟΜΙΛΙΕΣ
|
ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΟΥ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ (1η)
|
ΑΓΙΟΣ ΑΝΑΝΙΑΣ Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
|
Ήταν
από τους εβδομήκοντα αποστόλους και διέδωσε το ευαγγέλιο
του Χριστού κυρίως στην Ελευθερούπολη, όπου είλκυσε
στη χριστιανική πίστη πολυάριθμες ψυχές. Αυτό ενόχλησε
τον ηγεμόνα Λουκιανό που χρησιμοποίησε ποικίλους τρόπους
να τον αλλαξοπιστήσει. Ο Ανανίας έμενε σταθερός στα
χριστιανικά του φρονήματα, οπότε ο Λουκιανός τον μαστίγωσε,
επίσης με σιδερένια νύχια του ξέσχισε τα πλευρά και
με αναμμένες λαμπάδες έκαψε τις πληγές του. Τέλος τον
λιθοβόλησε και έτσι μαρτυρικά μετέβη στον Κύριο.
Ο Ανανίας είναι το πρόσωπο που διάλεξε ο Χριστός να
συναντήσει τον Απόστολο Παύλο και να τον βαπτίσει. Σε
όραμα του υπέδειξε ο Θεός να πάει στον Σαύλο ο οποίος
τότε ήταν ο φόβος και ο τρόμος των Χριστιανών, αλλά
ο Ανανίας έκανε υπακοή και πήγε στο σπίτι του Ιούδα
όπου ήταν ο Σαύλος, τον θεράπευσε από τη τύφλωση και
έπεσαν λέπια από τα μάτια του, τέλος τον βάπτισε με
το όνομα Παύλο. (Πρ.Αποστόλων,θ') Μετά ο Παύλος πήγε
τρία χρόνια στην έρημο όπου κατηχήθηκε κατ' ευθείαν
από το Χριστό και ακολούθως έγινε ο μέγας Απόστολος
των Εθνών. |
Έζησε
στον 6ο μ.Χ. αιώνα επί βασιλέως Αναστασίου Α' ή κατ'
άλλους τον 8ο αιώνα επί βασιλέως Αναστασίου Β'. Ήταν
διάκονος στην Εκκλησία της Βηρυττού και κατόπιν πήγε
στη Κωνσταντινούπολη και διέμενε στα κελιά του ναού
της Θεοτόκου του λεγομένου του Κύρου, ο οποίος και έκτισε
τον Ναό.
Ήταν άμουσος και μετρίας μορφώσεως, αλλά προσευχόταν
με πόθο και παρακολουθούσε τις κατανυκτικές ολονυκτίες
μεταξύ του ναού της Παναγίας του Κύρου και της Παναγίας
των Βλαχερνών παρακαλώντας τη Θεοτόκο να τον αξιώσει
να ψέλνει.
Πράγματι η επιμονή του καρποφόρησε και σε όραμα η Παναγία
του έδωσε να φάει ένα τόμο χαρτί. Αμέσως αισθάνθηκε
ένα βάρος μέσα του, ξύπνησε και γεμάτος θεία έμπνευση
ανέβηκε στο ψαλτήρι την ημέρα των Χριστουγέννων και
μετά την 6η ωδή έψαλλε το αθάνατο κοντάκιο: ''Η παρθένος
σήμερον τον υπερούσιον τίκτει", αφήνοντας άφωνους
τους παρόντες, που δεν πίστευαν στ' αυτιά τους.
Έκτοτε η ποιητική αυτή επιφοίτηση παρέμεινε διαρκής
και πλούσια στη φαντασία και τη καρδιά του Ρωμανού,
που αναδείχθηκε ο γονιμότερος και εξοχότερος των μελωδών,
με πλούτο ιδεών, ανυπέρβλητη πλαστικότητα φράσεως, μεστή
δυνατή γλώσσα, θησαυρό αρμονίας ποικίλων και καλλιτεχνικών
ρυθμών.
Έγραψε πολλούς ύμνους και περίπου 1.000 κοντάκια.
Οι Δυτικοί τον ονομάζουν ''Πρίγκηπα των μελωδών"
& ''Πίνδαρο του Βυζαντίου'' και τον θεωρούν το μεγαλύτερο
ποιητή του Βυζαντίου. |
ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΚΟΥΖΕΛΗΣ
|
Ηδύμελπος
μουσικός τον αναφέρει το συναξάρι. Ήταν πράγματι ο πιό
καλλικέλαδος ψάλτης του Βυζαντίου και γι' αυτό τον είχε
ο αυτοκράτορας Κομνηνός, αρχιμουσικό στο Παλάτι και
δάσκαλο των παιδιών του. Καταγόταν από το Δυρράχιο,
ήταν ορφανός από πατέρα, αλλά είχε ευσεβή μητέρα που
του έδωσε την ευκαιρία να σπουδάσει. Έτσι πήγε στη Κωνσταντινούπολη
και έλαβε ανωτέρα μόρφωση. Όταν τον ερωτούσαν οι συμφοιτητές
του τι έτρωγε, έλεγε: <<κουκκιά>> και <<ζέλια>>
(μπιζέλια) γιατί ήταν φτωχός, έτσι έλαβε το όνομα, Κουκουζέλης.
Ήταν πολύ έξυπνος και τόσο καλλίφωνος από μικρός, που
τον φώναζαν αγγελόφωνο. Όμως δεν λογάριασε καθόλου την
εγκόσμια καριέρα του και εξέφραζε την επιθυμία του να
μονάσει. Επειδή ο αυτοκράτορας δεν τον άφηνε, έφυγε
κρυφά και πήγε στη Μονή Μεγίστης Λαύρας του Αγίου Όρους.
Εκεί παρουσιάσθηκε σα χωριάτης αγράμματος, για να μην
τον αναγνωρίσουν και έτσι τον έβαλλε ο ηγούμενος Ιάκωβος
ο Πρικανάς να βόσκει τράγους, στο βουνό πάνω από την
Ιερά Μονή.
Εκεί διέμενε μόνιμα και κατέβαινε μόνο τις Κυριακές
για να λειτουργηθεί. Ψηλά στο βουνό, κατά σύμπτωση,
έμενε λίγο πιό πέρα μέσα σε ένα σπήλαιο κάποιος ασκητής.
Ο Ιωάννης στην ερημιά δεν σταμάτησε ποτέ να εξυμνεί
το Θεό και έψελνε αμέριμνα. Ο ασκητής που αναφέραμε
όμως άκουγε από μακρυά κάθε βράδυ, μιά αγγελική ψαλμωδία
που δεν πίστευε στα αυτιά του.
Έτσι ένα βράδυ ξεκίνησε να ψάξει από που προέρχετο αυτή
η αγγελική ψαλμωδία. Η υμνωδία τον οδήγησε στον Ιωάννη
που ο ασκητής τον είδε να ψέλνει όρθιο, μέσα σε ένα
φως, και με το επίσης παράδοξο θέαμα, να στέκονται οι
τράγοι στα δύο πόδια τους όρθιοι και να τον ακούουν.
Αμέσως πήγε στον ηγούμενο και ανέφερε το περιστατικό,
ο οποίος επειδή δεν το πίστευε, πήγε προσωπικά να το
διαπιστώσει. Έτσι με τα ίδια του τα μάτια είδε και εθαύμασε
ο ηγούμενος το καταπληκτικό αυτό γεγονός και πλησίασε
τον Ιωάννη.
Στο μεταξύ ο αυτοκράτορας ζητούσε σε όλη την επικράτεια
να βρούν τον Ιωάννη Κουκουζέλη οπότε ο ηγούμενος τον
κατάλαβε και τον πίεσε να αποκαλύψει τη πραγματική του
ταυτότητα. Αναγκάσθηκε τότε εκείνος να πει το πραγματικό
του όνομα.
Έκτοτε ο ηγούμενος τον έκανε δεξιό ψάλτη στη Μονή Μεγίστης
Λαύρας και του επέτρεπε να γράφει ύμνους σε ένα κοντινό
κελί, γιατί εκτός από καλλίφωνος ψάλτης ήταν και μεγάλος
υμνογράφος. Σπάνια χαρίσματα που τα αξιοποίησε σε δόξα
Θεού. Σε κάποια ολονυκτία που κουράσθηκε στο ψαλτήρι,
του εμφανίσθηκε η Παναγία και του έδωσε ένα χρυσό νόμισμα
για να τον ευχαριστήσει και να τον ενισχύσει. Το μισό
νόμισμα σήμερα βρίσκεται στην Μονή γιατί το άλλο μισό
τον έδωσαν σε Μονή στη Ρωσία.
Οι ύμνοι του θεωρούνται από τους δυσκολότερους και ειδικά
οι λεγόμενοι ''αργοί'', όπως το περίφημο <<Χερουβικό>>
του και <<Τον Δεσπότη και Αρχιερέα>>. Μάλιστα
οι πιό πολλοί ύμνοι του, απο αυτούς που σώθηκαν, δυστυχώς,
είναι ανέκδοτοι. Κοιμήθηκε ειρηνικά το 15ο αιώνα και
τάφηκε στο κελί που μόναζε. |
ΟΣΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΔΟΜΕΣΤΙΚΟΣ
|
Ήταν
και αυτός περίφημος ψάλτης της Μεγίστης Λαύρας του Αγίου
Όρους και συνέψαλλε με τον παραπάνω όσιο Ιωάννη Κουκουζέλη.
Κατά την παραμονή των Φώτων έψαλλε όχι το ''΄Aξιον εστί'',
αλλά το ''Επί σοι χαίρει'' στη κάποια Θεία Λειτουργία.
Στο τέλος της αγρυπνίας αυτής που στο ΄Aγιον Όρος είναι
πολύωρες, μισοκοιμήθηκε και βλέπει τη Παναγία να του
λέει: <<Δέξαι σου το ψαλτικό, ω Δομέστικε και
σε ευχαριστώ πολύ>>. Και αφού του είπε αυτό, του
έδωσε στο χέρι ένα χρυσό φλουρί, που αμέσως ο Γρηγόριος
το έβαλε στήν εικόνα της Παναγίας στη Μεγίστη Λαύρα
που σήμερα ονομάζεται ''Παναγία Κουκουζέλισσα",
γιατί και στον Ιωάννη Κουκουζέλη συνέβη παρόμοιο περιστατικό,
όπως προαναφέραμε. |
|
|